
《아카이브 하이라이트: 김용익, 김차섭, 임동식》
서울시립 미술아카이브는 기록과 예술이 함께하는 미술관이다. 2017년부터 시작된 건립 과정에서 시각예술과 관련된 1차 자료의 가치에 주목하고 창작자, 연구자, 기획자, 예술 단체가 생산한 22개 컬렉션, 55,000여 점의 예술 자료를 수집하였다. 수집 대상 선정은 서울시립미술관의 활동 이력 및 소장품과의 연계성을 반영하였고 빠르게 소실되는 시각예술 자료의 시간성에 주목하되 수집 대상과 시대, 매체, 형식 등을 고려하였다. 미술아카이브의 컬렉션에는 순수 미술과 더불어 건축, 사진, 디자인을 아우르는 시각예술 분야 전반의 창작 활동뿐만 아니라 연구, 기획, 비평, 제도 운영 등 다양한 매개 활동을 통해 생산된 자료들을 포함시켰다. 컬렉션의 하이라이트는 예술가들의 작업실에서 발굴한 1차 자료들이라 할 수 있을 것이다. 작가가 손수 고안한 각종 화구에서부터 작업 재료, 스케치, 작가 노트, 육성 녹취까지 다양한 형식의 자료들을 살펴볼 수 있다. 《아카이브 하이라이트: 김용익, 김차섭, 임동식》은 방대하게 수집된 자료를 보다 면밀히 들여다보기 위한 첫 시리즈로서 1970년대 이후 급변하는 한국 현대미술사에서 독자적인 활동을 펼쳐온 김용익, 김차섭, 임동식 작가의 컬렉션을 소개한다.
김용익(b. 1947)은 1970년대부터 회화의 2차원적 평면성에 질문을 던지며 3차원적 물질성을 드러내는 <평면 오브제>시리즈로 일찌감치 주목 받았다. 그러나 1980년대부터 모더니즘 미학의 한계를 직시하면서 기존의 작업을 밀봉하고, 미술에 대한 성찰을 현실에 대한 비판의식과 연결짓기 시작했다. 이후 개념주의, 공공 미술, 생태 미술을 넘나들며 현재까지 활발한 활동을 이어오고 있다. 김용익 컬렉션은 그의 전방위적 활동에 내포된 형식적, 내용적 변화의 궤적과 반경을 담고있으며, 그중 활동 초기에 남겨진 자료들을 통해 시각적 접근이 아닌 개념적 방법으로 미술에 대해 사유했던 작가의 미학적 관점을 살펴본다.
한국 현대미술의 다양한 실험적 경향을 살피던 김차섭(b.1940-2022)은 1974년 미국 뉴욕으로 떠나 돌, 삼각형과 같은 모티프를 섬세한 선으로 표현하여 판화 작업을 완성한다. 이후 종이컵, 지도 등 일상적 사물을 매체로 활용하는 회화 작업을 통해 다양한 형식적 실험과 작업 방식을 탐구했다. 그가 남긴 124권의 작가 노트는 자신과의 깊은 대화를 통해 예술세계를 구축해 나간 김차섭의 사유를 진실하게 드러내는 자료이다. 작가는 인류 문명사, 수학적 메타포, 문화적 정체성 등, 보편적 진리에 대한 끝없는 물음을 던지며, 이를 탐구하는 과정이 담긴 김차섭 컬렉션은 자신만의 세계를 구축해 나간 예술가의 내적 풍경을 보여준다.
1세대 자연미술가 임동식(b.1945)은 1980년대 한국의 자생적인 미술 생태계 구현을 위해 밖으로 향하며 야외현장미술을 탄생시킨다. 자연과 일상의 현장에 다가가 찬찬히 살피고 이에 감응하는 일종의 수행적 태도와 같은 그의 작업은 일시적으로 자연에 머물렀다 흔적을 남기지 않고 사라진다. 기록에 의해 가까스로 남겨진 작업세계의 흔적을 수집하여, 임동식이 자연을 마주하는 방식과 그의 삶에 대한 총체적 이해를 이끌어 낼 수 있는 아카이브를 제시한다.
Archive Highlights: Kim Yong-Ik, Kim Tchah-Sup, Rim Dong Sik
The Art Archives, Seoul Museum of Art is an art museum where records and art coexist. Since 2017, when its construction process began, the Art Archives has focused on the value of primary resources for visual arts and has collected 22 collections and more than 55,000 archives produced by artists, researchers, curators, and art organizations. The archives exhibit the collections and projects of the Seoul Museum of Art and were gathered with consideration to the era, media and form of materials in response to the rapidly perishing visual arts resources. Not only has The Art Archives’ collection targeted projects from the comprehensive field of visual arts that encompass fine arts as well as architecture, photography, and design, but it has also collected resources produced from various cultural mediations such as research curations, art critiques, and drafts. To take a closer look at its vast collection, Archive Highlight, the Art Archives’ first series, presents the collections of Kim Yong-Ik, Kim Tchah-Sup, and Rim Dong Sik, who have engaged in independent activities in the changing history of Korean contemporary art since the 1970s.
Kim Yong-Ik (b. 1947) received attention early in his career with Plane Object series, which revealed the three-dimensional materiality of painting by asking questions about the two-dimensional painting since the 1970s. However, in the 1980s, facing the limits of modernist aesthetic, he sealed up his existing works and began to connect his reflection on art with his critical consciousness of reality. Since then, he has been active in conceptualism, public, and ecological art. The Kim Yong-Ik Collection displays the trajectory and range of the changes to his extensive art practices in terms of form and content. The aesthetic perspective of the artist who thought about art in a conceptual way rather than a visual approach is examined through the records from the early days of his art activities.
Kim Tchah-Sup (1940~2022) had been examining various experimental trends in Korean contemporary art. He moved to New York City in 1974 and completed his etching work that expressed materials like rocks or triangles with fine lines. Subsequently, he explored diverse experiments on form and artistic methods through his work in paintings that utilized everyday objects such as paper cups and maps. The 124 books of notes left by the artist reveal the world of art that he constructed through deep conversations with himself. Through the archives, the artist’s endless questions about universal truths such as the history of human civilizations, mathematical metaphors, and cultural identities and the process of exploring these show us the artist Kim Tchah-Sup, who established a unique art world of his own.
Rim Dong Sik (b.1945), a first-generation nature artist, turned to the outdoors to create the spontaneous ecosystem in Korea with his art in the 1980s, giving rise to the outdoor field art. The performative behavior of his work process included approaching and observing scenes from nature and daily life, then lingering in nater for a while, only to disappear without a trace. This world from his artwork, which remains in the archives, can lead us to an understanding of Rim’s life and behavior towards nature.