2025 SeMA-프로젝트 A
SeMA-프로젝트 A는 서울시립 미술아카이브의 내부와 외부를 연결하는 옥상정원과 유휴공간에 소장품을 상설로 전시하고, 매해 신작 커미션을 통해 미술아카이브 공간을 새로운 관점으로 해석하고 발견하는 기회를 제공합니다. 올해는 2025년 기관의제 ‘행동’과 전시의제 ‘행성’을 기반으로, 사회적 재난과 기후위기, 불안 등에 반응하는 작가의 문제의식에 공감해보는 자리를 마련했습니다.
2025 SeMA-프로젝트 A는 오묘초와 이원우의 신작을 선보이고, 서울시립미술관의 소장품인 유비호의 작업을 소개합니다. 모음동 2층 옥상정원에 설치된 오묘초의 〈이게 마지막일 리는 없어〉는 기후변화의 위협을 경고하며, 변화하는 지구 환경 속에서 진화하는 미래 생명체를 상상하고 그 가능성을 조형적으로 드러냅니다. 모음동 3층 옥상정원에 놓인 이원우의 〈Dancing Star(별별하늘)〉는 불확실한 미래에 대한 불안을 위트 있는 제스처로 풀어냅니다. 색종이를 오려낸 듯한 이원우의 조각은 맞은편에 위치한 홍명섭의 〈De-veloping-Silhouette Casting〉의 가위 실루엣과 조우하며 연극적 상황을 더합니다. 나눔동 1층에 자리한 유비호의 영상 〈풍경이 된 자〉는 기다리다가 그대로 멈춰버린 듯한 인물의 뒷모습을 통해 반복되는 사회적 재난과 비극적 운명을 견뎌내는 우리의 삶을 은유하며 깊은 시적 울림을 전합니다.

① 오묘초, 〈이게 마지막일 리는 없어〉, 2025, 유리, 알루미늄, 선인장 뼈, 벌 나무, 해초, 야자나무 줄기, 가변크기, 서울시립미술관 제작지원
② 이원우, 〈Dancing Star(별별하늘)〉, 2025, 스테인리스 스틸에 우레탄 도장, 180×150×150cm(좌대 지름 160cm, 높이 10cm), 서울시립미술관 제작지원
③ 홍명섭, 〈De-veloping-Silhouette Casting〉, 1984-2010, 철판에 워터제트 커팅, 투명 우레탄 도장, 200×200×400cm, 서울시립미술관 소장
④ 홍석호, 〈철판 접기〉, 2000, 철판 용접, 절곡, 148×258×67cm, 서울시립미술관 소장
⑤ 김인겸, 〈빈 공간〉, 2006, 스테인리스 스틸에 우레탄 도장, 190×113×55cm, 서울시립미술관 소장
⑥ 유비호, 〈풍경이 된 자〉, 2015, 3채널 비디오, 컬러, 무음, 12분 6초, 7분 29초, 10분 44초, 서울시립미술관 소장
1. 오묘초, 〈이게 마지막일 리는 없어〉
오묘초는 아주 먼 미래, 인류 이후의 대안적 삶을 다룹니다. 공상과학 소설을 직접 집필해 상상력을 구체화하고, 조각과 설치 작업으로 그 미래의 환경과 존재를 시각화합니다. 〈이게 마지막일 리는 없어〉는 변화하는 지구 환경에 적응해가는 미래 생명체의 모습을 상상하며, 유리와 금속 같은 공업재료와 나무와 해초 같은 자연재료를 함께 사용해 인공과 자연이 결합된 조각적 풍경을 구현합니다. 이질적인 재료가 한데 만나면서 생태계의 회복력과 적응성을 은유적으로 드러내고, 극한의 온도에서 녹고 응고되는 과정을 통해 변화하는 환경 속에서 생존을 위해 진화하는 생명체를 그립니다. 알루미늄과 유리로 구성된 조각의 표면은 마치 유기체의 핏줄이나 흐르는 신경망처럼 꿈틀거리는 형상을 띠며, 녹아 흐른 뒤 굳어진 흔적들은 이 조각이 한때 생동하는 존재였음을 암시합니다. 서울시립 미술아카이브의 옥상정원에 놓인 이 작품은 미래의 풍경이자 인간 이후에도 지속될 생명의 낯선 형상으로서 생태적 상상력을 자극합니다.
2. 이원우, 〈Dancing Star(별별하늘)〉
이원우는 설치, 조각, 퍼포먼스, 영상 등 다양한 매체를 통해 삶의 단편을 재치 있게 환기하는 상황을 연출하며, 익숙한 현실에 균열을 냅니다. 미래가 불확실한 우리 세대가 느끼는 불안에서 벗어나기 위해 작가는 클로버, 하트, 별과 같은 행운의 상징을 불러들이고 춤을 추는 등 위트와 유머, 아이러니를 동반하는 작업을 진행합니다. 〈Dancing Star〉는 평창동의 산세와 조화를 이루고 있는 서울시립 미술아카이브의 옥상정원에 설치되어, 주변 환경을 환기하고 관람객에게 함께 춤추는 상상을 건넵니다. 이 작품은 종이를 자르거나 접어서 노는 아이들의 색종이 놀이에서 영감을 받아 제작된 연작 중 하나입니다. 앞뒤의 색이 다른 세 개의 별이 서로 등을 맞대고 어울려 춤추는 형상은 경쾌한 움직임과 산뜻한 색감의 대비를 통해 시각적 리듬감을 자아냅니다.
3. 홍명섭, 〈De-veloping-Silhouette Casting〉
〈De-veloping-Silhouette Casting〉은 철판을 가위의 실루엣(Silhouette)대로 커팅하여 이를 수직으로 세운 작품입니다. 가위라는 독립된 형상(존재)인 동시에 철판을 오려낸 흔적(부재)으로서 이미지와 일루전의 경계에 있는 이 작품은 사물을 고정된 인식으로부터 해방시키며, 해체의 미학을 구현합니다. 홍명섭 작가는 작가와 작품과의 만남, 관람자와 작품과의 만남을 ‘인연’, ‘촉발’ 등의 단어로 설명하며, 예술에 있어 모든 고정된 가치로부터의 해방을 추구하는 작가이기도 합니다. 시리즈를 칭하는 ‘de―veloping’은 ‘감싸다, 뒤덮다’의 뜻을 가진 ‘envelop’과 어원적으로 반의어인 ‘develop’에서 모티프를 얻은 것입니다. 작가는 작품 속에서 ‘en―veloping’과 ‘de―veloping’이라는 단어를 서로의 반대항으로 사용하면서 ‘―less’의 미학을 추구하는 자신의 작품관을 끊임없이 드러내 왔습니다.
4. 홍석호, 〈철판 접기〉
〈철판 접기〉는 철판의 재료적 특성을 최대한 수용하면서, 작가 자신의 의도적인 제작 행위는 최소화하는 조형적 실험을 보여주는 작품입니다. 홍석호 작가는 공존이 불가능하다고 여겨지지만, 긴 시간과 과정을 거쳐 마침내 공존하게 되는 대상과 관계들 안에서 나름의 가치를 찾고자 했습니다. 이러한 예술관을 시각적으로 표현하기 위해 작가는 크고 작은 면들로 철판을 분할하고, 접었을 때 생기는 면과 면의 접점이 상호작용을 이루는 공간을 형성하도록 했습니다. 각 면이 서로 어긋나면서 긴장감이 창출되고, 독특한 면의 분할로 시각적 역동성이 연출되고 있음을 알 수 있습니다. 접힌 각도와 절단 방식으로 각기 다른 형태를 한 면들은 서로 기대고, 어긋나지지만, 그러한 형태를 작동시키는 원칙은 하나라는 것을 보여주는 작품입니다.
5. 김인겸, 〈빈 공간〉
〈빈 공간〉은 평면과 입체 사이를 오가는 일종의 착시 효과를 불러일으키면서 작품의 물리적인 현존과 그것이 놓인 공간 사이에 무한한 공간을 보여주는 작품입니다. 작품의 한쪽 면은 완전한 평면으로 이루어져 있지만, 다른 한쪽 면에서는 동그랗게 뚫려 비어 있는 공간을 감상할 수 있습니다. 김인겸 작가는 전통적인 조각의 볼륨과 매스에서 완전히 벗어나 스테인리스스틸을 주재료로 한 ‘면’의 조형을 통해 공간의 점유가 아닌 ‘비어있음’을 제시합니다. 이를 통해 물리적으로 현존하는 공간을 넘어 사유의 공간으로 우리를 인도합니다. 또한 이러한 ‘빈 공간’은 작품이 놓인 공간 공간마다의 새로운 풍광의 여백이 되어, 공간을 담아내는 새로운 캔버스가 됩니다.
6. 유비호, 〈풍경이 된 자〉
유비호는 디지털 매체를 중심으로 동시대 사회적 사건과 상황을 비판적 시선으로 바라보며, 그 안에 깃든 내밀한 질문을 섬세하게 끌어냅니다. 〈풍경이 된 자〉는 나무나 풀, 물처럼 자연의 일부가 된 듯 미동조차 하지 않는 한 인물의 뒷모습을 담아냅니다. 무언가를 기다리는 듯, 인내하는 듯, 쓸쓸해 보이는 뒷모습은 흐르는 시간마저 멈추게 할 듯한 고요 속에서 결연한 존재감을 드러냅니다. 작품은 현시대 사회적 재난에 대한 분노와 슬픔, 망각과 그리움, 고난과 기다림 사이에 놓인 예술가의 고민을 함의하며, 현재의 비극적 운명을 견뎌내고 인내하는 현자의 태도를 보여줍니다.
촬영: 홍철기
2025 SeMA-Project A
2025 SeMA Project A is a program that exhibits collections permanently on the Rooftop garden and other underused areas, where the inner and outer spaces of the Art Archives, Seoul Museum of Art interlock. It also supports new commissions yearly, offering an opportunity to interpret and discover the museum space with a fresh perspective. This year, aligning with the institution’s agenda ‘action’ and the exhibition agenda ‘planet,’ the project provides a room for audiences to explore issues of social disasters, climate crisis, and emotional anxiety, while engaging with how the artists react.
Presenting newly commissioned works by Omyo Cho and Wonwoo Lee, alongside Ryu Biho’s existing work from SeMA’s collection, 2025 SeMA Project A unfolds in various locations of the museum. Omyo Cho’s “Wait, This Can’t Be It.”, installed on the second-floor Rooftop garden of the Collaborating Space, warns of the threat posed by climate change. Envisioning a future life amidst Earth's ever-changing environment, it subtly reveals the potential lying in the future. Wonwoo Lee’s Dancing Star, situated on the third floor of the Collaborating Space, whimsically unravels one’s emotional anxiety towards an uncertain future. Here, Lee’s sculpture, resembling paper cutouts, creates a theatrical scenery in dialogue with an installation opposite from it, Hong Myung-Seop’s scissor silhouette work De-veloping Silhouette Casting. Located on the first floor of the Exchanging Space, Ryu Biho’s video A Man Who Became a Landscape offers a poetic echo, metaphorizing our lives as we survive through social disasters and tragic destinies, which repeat themselves.
① Omyo Cho, 〈“Wait, This Can’t Be It.”〉, 2025, Dimensions variable, Glass, aluminum, cactus skeleton, burl, sea plant, palm trunk, SeMA Commission, 2025
② Wonwoo Lee, 〈Dancing Star〉, 2025, 180×150×150cm(Plinth: Ø160cm, H10cm), Stainless steel, urethane painting, SeMA Commission, 2025
③ Hong, Myung Seop, 〈De-veloping-Silhouette Casting〉, 1984-2010, 200×200×400cm, Water jet cutting on iron plate, Urethane painting, SeMA Collection
④ Hong, Seok Ho, 〈An iron plate fold〉, 2000, 148×258×67cm, Iron plate welding and bending, SeMA Collection
⑤ Kim Inkyum, 〈Emptiness〉, 2006, 190×113×55cm, Urethane painting on stainless steel, SeMA Collection
⑥ Ryu Biho , 〈A Man Who Became a Landscape〉, 2015, Three-channel video, color, silent, 12 min 6 sec, 7 min 29 sec, 10 min 44 sec, SeMA Collection
1. Omyo Cho, “Wait, This Can’t Be It.”
Through transformative sculptures and installations, as well as her own science fiction novels, Omyo Cho visualizes futuristic environments and entities, envisioning an alternative existence in the distant future after humanity’s disappearance. “Wait, This Can’t Be It.” conceives a new form of future species adapted to a constantly shifting Earth. The artist creates an interwoven landscape of the artificial and the natural by rendering industrial materials like glass and metal alongside organic wood in sculptural formats. The unified disparate materials metaphorically reveal the restorative and adaptive power inherent within the ecosystem. By showing the processes of organisms being melted and clotted in iteration at extreme temperatures, it portrays how the organisms have consistently evolved over time in order to survive. The sculpture's surface, composed of aluminum and glass, resembles the wriggling shapes of organism veins or flowing neurons, signifying that this sculpture itself was once a living entity―it bears the remnants of its melted and clotted states. Situated in the Rooftop garden of the Art Archives, this sculpture, conceived in bizarre configurations, symbolizes the landscape of the future. Stimulated by ecological imagination, it marks the momentum of what will persist once humans are gone from the planet.
2. Wonwoo Lee, Dancing Star
Through various mediums including installations, sculptures, performances, and videos, Wonwoo Lee presents scenes that whimsically evoke the fragments of life, creating fissures in familiar realities. By summoning symbols of luck―clover, heart, and star―to navigate the anxiety of our generation's unforeseen futures, the artist presents an installation in which the stars themselves appear to dance, infused with wit, humor, and irony. In Dancing Star, the artist places the stars in the garden to enliven the surroundings and invites audiences to dance around them at the Rooftop of Art Archives SeMA, a space that shares the mountain terrain with the Pyeongchang-dong neighborhood. Derived from the childhood activity of origami―cutting and folding papers―this work, part of a series, features three distinct stars with different colors on the front and back. Stars dancing together, back-to-back, evoke visual rhythms with their vivacious movements and contrasting hues.
3. Hong Myung Seop, De-veloping-Silhouette Casting
For De-veloping-Silhouette Casting, an iron plate has been cut along a silhouette of scissors and raised upright. Existing at the boundary between image and illusion as both the independent shape (presence) of the scissors and the evidence (absence) of the iron plate’s trimming, the work embodies an aesthetic of deconstruction as it liberates the object from fixed perceptions. Artist Hong MyungSeop uses words such as “affinity” and “trigger” to explain the encounters between artist and artwork and between artwork and viewer. As an artist, he pursues liberation from all the predefined values associated with art. De-veloping, the name he has adopted for his series, takes its motif from the word “develop” as an etymological antonym of “envelop.” In his work, he uses the words “en-veloping” and “de-veloping” as mutual opposites, consistently demonstrating an artistic perspective that aspires toward an aesthetic of “-less.”
4. Hong Seok Ho, An iron plate fold
Incorporating the characteristics of its iron plate materials, An Iron Plate Fold illustrates the aesthetic experiment of an artist who is seeking to minimize his own activities of deliberate “creation.” Artist Hong Suk-ho has attempted to discover the values within the relationships among objects whose coexistence may be seen as impossible that eventually come to coexist over time and lengthy processes. To give visual expression to this artistic perspective, he separates his plate into surfaces of different sizes, allowing the creation of a space through the interactions of contact points that arise in the surfaces when folded. A sense of tension is introduced through the misalignments between surfaces, while a quality of visual dynamism arises from the dividing of distinctive surfaces. The angles of folding and truncations found on the different surfaces are such that the surfaces’ edges rest upon or askew with each other―but they also illustrate the single principle that causes the shape to work.
5. Kim Inkyum, Emptiness
Eliciting an optical illusion effect of alternating between two and three dimensions, Emptiness shows the infinite space that exists between the physical presence of the artwork and the setting in which it is placed. One of the work’s surfaces is entirely flat, but the other has a round space encircled by sculptural planes, offering a glimpse of empty space. Artist Kim Inkyum leaves the volume and mass of the traditional sculpture behind completely, using the shaping of surfaces in stainless steel to present “emptiness” rather than the occupying of space. In the process, he guides us beyond the place where we are physically present and into a space of contemplation. This “emptiness” also becomes the empty space in every new landscape where the artwork is placed, providing a new canvas to capture that environment.
6. Ryu Biho, A Man Who Became a Landscape
Centering on digital media, Ryu Biho critically examines societal incidents and issues in contemporary society, posing sharp questions through his works. A Man Who Became a Landscape portrays a person’s back transformed into a part of nature, like trees, grass, and water within a landscape. As if waiting or persisting, the person’s back radiates a firm presence in a tranquility that even seems able to halt the passage of time. This work demonstrates the artist’s agony towards disasters in contemporary society, caught between anger and sadness, forgetting and longing, and suffering and waiting. It shows the stance of a sage who defies and endures the tragic destiny of the present.
Photo: HONG Cheolki